Bouw een Bloeiende Praktijk

5 acties die direct klanten opleveren

Op financieel vlak kent ieder zelfstandig ondernemer wel eens een mindere periode. Dat is geen schande, dat is gewoon realiteit. De jaren en de ervaring leren je dan wel in te schatten wanneer er een rustige of drukkere periode komt. En je leert dan al wat meer te genieten van een rustige periode zonder paniek of stress.

Als de zaken goed gaan, hebben we weinig of geen oog voor klantenwerving. Maar, wat als je een dipje hebt op een erg ongelegen moment? Wat als je inkomsten nodig hebt en er op dat moment geen klanten zijn?

In dit artikel geef ik je 5 acties die je onmiddellijk kunt toepassen en die je ook direct klanten bezorgen. 

1. Spreek jouw netwerk aan

Vraag aan jouw vrienden, familie, kennissen of zij iemand kennen die interesse kan hebben in wat jij doet.  Spreek deze personen aan, geef ze een aantrekkelijk aanbod. Vertel dat je in een rustige periode zit en dat je ruimte hebt voor nieuwe opdrachten.
Heb je nog geen proactief netwerkplan, dan is de workshop “De kracht van geven en ontvangen, jouw proactief netwerkplan” die ik binnenkort organiseer misschien iets voor jou?

2. Geef een extraatje

Is jouw aanbod super interessant en heel erg aantrekkelijk, toch hebben mensen soms net dat ietsje meer nodig om zich in te schrijven.
Organiseer je bijvoorbeeld een workshop, geef dan een extraatje in de vorm van een boek, een extra uur individuele coaching, een analyse van hun team, nodig de partner of collega gratis mee uit, etc…

3. Organiseer een netwerk-evenement

Mensen ontmoeten graag andere mensen die dezelfde interesses hebben of dezelfde moeilijkheden ervaren.
Organiseer daarom een moment waarop jouw doelgroep met elkaar in contact komt. Op die manier leer jij wat hen écht bezig houdt (dit is erg waardevolle informatie voor jouw marketingplan). Daarnaast krijgt jouw doelgroep de kans om jou en jouw aanbod beter te leren kennen en creëer jij nieuwe kansen.
Zelf organiseer ik elke maand een Gratis “Bouw aan je Praktijk” Marketing Ontbijtsessie, zin om te komen ;-)?

4. Geef een gratis “light” workshop

Er zijn tal van organisaties, opleidingsinstituten die workshops organiseren voor hun doelgroep. Zij hebben vaak niet zo veel geld en zijn reuze blij met trainers of coaches die iets willen brengen voor een klein prijsje. Stel jezelf voor aan deze organisaties en kom in contact met jouw doelgroep.
Een ander idee is om zelf een workshop te organiseren, gratis of voor een klein prijsje. Je geeft in deze workshop waardevolle informatie maar je geeft niet alles prijs. Voor dat ietsje meer nodig je de mensen uit naar de betalende versie van je workshop.

5. Schakel concollega’s in

Vraag aan je “concollega’s” (mensen die hetzelfde doen als jij) of je ze kunt helpen indien zij het te druk hebben. Je kunt hierbij een verkoopcommissie afspreken. Of waarom niet vragen om een workshop samen te organiseren? Dan heb je een dubbel zo groot netwerk.

Misschien heb jij aanvullende tips? Ik kijk uit naar jouw reactie!

Leave a Reply

Geef een reactie

Maak een afspraak!

Wil je werk maken van jouw Bloeiende Praktijk? Aarzel dan niet en contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Klik hier
Tweet