Bouw een Bloeiende Praktijk

5 Grote Social Media Blunders

Afgelopen week gaf ik voor Balans, een opleidingscentrum binnen de sociale sector, een opleiding over sociale media en netwerken.

De sociale sector is een van die weinige sectoren waarin sociale media erg onbekend is. Zelden gebruik van blogs, linkedin, facebook, twitter, …

Jammer, want dit is zo’n krachtig marketing middel en vaak helemaal gratis. En net dat laatste zou hen toch kunnen interesseren, want geld voor marketing is er in de sociale sector niet.

Meer dan 80% van de eerste kennismakingen die ik doe met nieuwe klanten gaat via sociale media. Veel he?

Ik merk dat collega’s die de stap zetten naar social media als marketinginstrument voor hun praktijk, snel gefrustreerd raken omdat het (volgens hen) niet (onmiddellijk) werkt. 

Is dat voor jou herkenbaar?

In dit artikel ontdek je waarom sociale media voor jou niet werkt en hoe je het anders doet.

 

5 grote social media blunders



1. Je publiek is te klein

Je bent gestart met een twitteraccount of je hebt een facebookprofiel. Fantastisch, je hebt al een kans tot succes. Maar als je geen “volgers of fans” hebt, dan zal niemand je lezen. Hopen dat ze zomaar uit de lucht zullen vallen heeft geen zin. Dus, ga op zoek naar jouw doelgroep en voeg ze zelf toe. Op twitter bijvoorbeeld zal je merken dat meer dan 60% van de mensen jou zal terugvolgen binnen de 2 dagen. Waar wacht je nog op?

2. Je geeft onvoldoende waarde

Je schrijft prachtige teksten met, volgens jou, enorm waardevolle tips. Maar.. sluit dit wel aan de bij de behoefte van jouw doelgroep? Dus… stop met zelf in te vullen wat de behoefte van jouw doelgroep is en vraag het ze. Vraag jouw doelgroep wat ze willen lezen, welke soort tips ze graag krijgen. Vaak hoef je het zelfs niet te vragen en komen de “behoeftes” gewoon bovendrijven tijdens gesprekken (zoals dit artikel er komt door de opleiding die ik eerder deze week gaf).

3. Je communiceert te onregelmatig

Als je met sociale media start is er geen weg meer terug. Ik zie veel collega’s starten met een blog en er dan vervolgens weken niks meer op posten. Of twitteraccounts waar al weken geen beweging meer was. Dit is nefast voor jouw geloofwaardigheid. Regelmaat schept vertrouwen.

4. Je vergeet promotie voor je producten

Het geven van waardevolle informatie is van erg groot belang. Maar het voeren van promotie is nog belangrijker. Als ik dit vertel aan klanten, dan krijg ik vaak de reactie: “ja, maar ik wil me niet opdringen”. Maar, ben je dan zo onzeker over jouw dienst? Of wil je net dat iedereen van de hele wereld weet hoe goed jouw dienst wel is?

Ik weet wat ik wil: ik wil dat iedere coach, trainer of therapeut weet dat Bouw een Bloeiende Praktijk een garantie is op succes en dat ik daarvoor jouw beste partner ben!

5. Je hebt geen systeem

Je bent een ervaren Social Media gebruiker, en laten we het maar toegeven… je spendeert uren en uren per dag om dit allemaal te onderhouden. Veel tijd voor andere belangrijk werk is er dan niet meer. Lang kun je dit uiteraard ook niet volhouden.

Ik spendeer maximum zo’n 30 minuten per dag aan het gebruik van Social Media. En toch zie je me hier en daar opduiken. De reden hiervoor is omdat ik gebruik maak van een programma die dit allemaal voor mij regelt. Het programma dat ik gebruik is Hootsuite, maar er zijn uiteraard ook nog andere mooie programma’s.

Welke tips heb jij voor een succesvolle social media gebruik? Ik lees jouw reactie graag hieronder!

Wil jij ook een Succesvolle Praktijk?

Wil je echt, maar dan ook echt succesvol worden?
Wil je weten hoe jij Social Media kunt inzetten waarbij het wel werkt voor jou?
Wil jij een Bloeiende Praktijk?

Dan ben je welkom op de Bloeiende Praktijk Zomer Bootcamp.
Een online cursus in de eerste week van juli.

Nog tot en met morgen 25 mei heb ik een fantastische korting, daarna gaan de prijzen omhoog.

Hier vind je alle informatie: Bloeiende Praktijk Zomer Bootcamp

Tot dan!

Groetjes
Jan

PS: nu dinsdag kun je gratis deelnemen aan de webinar over waarom gratis vaak niet werkt

Leave a Reply

Geef een reactie

Maak een afspraak!

Wil je werk maken van jouw Bloeiende Praktijk? Aarzel dan niet en contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Klik hier
Tweet