Bouw een Bloeiende Praktijk

Een groot misverstand over “jezelf verkopen”

Ja, ik wil mezelf meer in de markt plaatsen, maar mezelf verkopen wil ik niet”. Het is opmerkelijk hoe vaak ik dit de voorbije weken gehoord heb van mijn klanten. Het lijkt wel alsof veel coaches, trainers en therapeuten absoluut niet als “verkoper” willen geassocieerd worden.

Volgens mij is er een groot misverstand over “jezelf verkopen”. Want als ik verder bevraag wat dat dan precies voor hen betekent, dan komen we er vrijwel altijd bij dat “jezelf verkopen” hetzelfde zou zijn als grootspraak, Amerikaanse stijl, bluffen, enz…

Bescheidenheid als kwaliteit.
Grootspraak als allergie?

Wellicht ken je het Kernkwadrant van Daniel Ofman? Volg dan eventjes mijn redenering:
Merk je bij jezelf de kwaliteit bescheidenheid? Dan is een mogelijke allergie opscheppen, bluffen, grootspraak of jezelf verkopen zonder inhoud (iets wat je opmerkt bij anderen en helemaal niet leuk vindt).

Wanneer ik mensen ontmoet die opdringerig zijn of zelfs manipulerend overkomen, dan merk ik een grote allergie op. Deze mensen hebben wellicht als kwaliteit “zichzelf tonen”, maar gaan hier naar mijn gevoel dan te ver in.

Wellicht kun je stellen dat onzichtbaarheid dan weer de valkuil is van mensen die bescheiden zijn.

Een onzichtbare coach, trainer of therapeut heeft weinig werk…

De uitdaging is dus hoe jezelf zichtbaar maken, zonder dat je doorschiet in jezelf verkopen zonder inhoud.

Het antwoord hierop is erg eenvoudig: creëer een expertstatus dankzij je inhoud en niet door je verpakking of gebakken lucht. Maw, zeg niet hoe goed je bent maar toon het. Ik ben grote voorstander om jezelf in de markt te plaatsen op een authentieke, eerlijke en bescheiden manier. Dat is ook de reden waarom ik in elk traject met een nieuwe klant altijd op zoek ga naar de eigen, authentieke stijl en niche of specialisme.

5 suggesties om jezelf op een eerlijke en bescheiden manier in de markt te plaatsen:

  1. Kies voor een bepaalde niche en vertel erover tegen familie, vrienden, collega’s en iedereen die het wil horen.
  2. Begin een blog of website en laat op regelmatige basis van je horen met inhoudelijk sterke informatie via de blog of nieuwsbrief.
  3. Weet waar jouw cliënten mee worstelen. Ga tijdens netwerkmomenten op zoek naar de echte struikelblokken van jouw cliënten. Deze informatie is goud waard. Want als jij echt begrijpt waar jouw cliënten tegenaan lopen, dan kun jij er ook een gepast aanbod voor creëren. Je cliënten zullen zich door jouw informatie helemaal begrepen voelen en zullen ook warm worden voor jouw aanbod.
  4. Walk your talk en doe zelf  wat je aan anderen ook als advies geeft. Straal helemaal uit wat je doet, dan kom je betrouwbaar over
  5. Vraag jouw cliënten om een “aanbeveling” te schrijven over de samenwerking of wat jij voor die persoon hebt betekend. Zo’n aanbeveling kun je dan op je website (of andere publicaties) vermelden.

Er zijn uiteraard nog heel wat acties die je kunt doen, die vertel ik je graag tijdens het Groeitraject Bouw een Bloeiende Praktijk. Maar wat heel belangrijk is: alles vertrekt vanuit het vinden en uitdragen van jouw niche of specialiteit.

Je wil er samen aan werken? 

Wil je van jouw praktijk een echt Bloeiende Praktijk maken waarbij de cliënten naar jou toe komen? Neem dan zeker een kijkje in mijn aanbod.

Misschien heb je nog twijfels, dan hoor ik dat graag van jou. Wellicht komen we er samen uit of dit iets voor jou is of helemaal niet.

Tot dan?

Groetjes
Jan

Maak een afspraak!

Wil je werk maken van jouw Bloeiende Praktijk? Aarzel dan niet en contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Klik hier
Tweet