Bouw een Bloeiende Praktijk

Hoe je een artikel schrijft dat wel gelezen wordt (deel 1)

Er is geen ontkomen meer aan: wie mee wil met zijn tijd en de sociale media efficiënt wil bespelen, doet er goed aan z’n website dynamisch en aantrekkelijk te houden. Eén van de manieren om dit te doen is door regelmatig nieuwe artikels te publiceren en liefst nog van het soort dat rechtstreeks inspeelt op de behoeften van de klant. Een belangrijk voordeel van goede inhoud, is dat mensen lezen in inzien dat jij de persoon bent die zij zoeken.

Voor de vlotte pennen onder ons is dit waarschijnlijk niet zo’n punt.  Hoewel het voor de geoefende schrijvers toch ook corvee kan zijn om elke keer opnieuw weer met iets origineels op de proppen te komen. Voor anderen is het schrijven van zelfs één artikel makkelijker gezegd dan gedaan. Want waar haal je de inspiratie vandaan en vooral, hoe breng je het over op zo’n manier dat de surfer zin krijgt om te lezen èn er ook nog eens met z’n volle aandacht bijblijft.

Wel er is goed nieuws , er zijn er een aantal handvaten die deze opgave beslist eenvoudiger maken. Hieronder som ik 7 gouden regels op die het schrijven kunnen vergemakkelijken.

1. Weet voor wie je schrijft en wat de noden zijn van je publiek.

Dat is natuurlijk logisch. Toch kan het verrassend verhelderend werken om het nog even duidelijk op een rijtje te zetten voor jezelf.  Een simpel trukje dat hierbij kan helpen is om de wie – wat – waar – waarom – en wanneer vragen te stellen.  Bijvoorbeeld:

  • Wie is je ideale klant?
  • Wat zijn z’n belangrijkste noden?
  • Waar kan jij hen echt mee vooruit helpen?
  • Waarom ben jij daar zo goed voor geplaatst?
  • Wanneer is de beste tijd om hen daarover te informeren?

Tracht je zo goed mogelijk in te leven in de situatie van je lezer en speel in op hun verlangens.

2. Baken je onderwerp duidelijk af en kies voor een krachtige titel

Zorg ervoor dat de lezer onmiddellijk weet waarover het gaat.  Schrijf over één hoofdgegeven tegelijk en hang daar heel je artikel aan op. Dit bevordert klaarheid en verscherpt de aandacht van de lezer.  Ook een aantrekkelijke titel is zeer belangrijk.

3. Schakel je innerlijke criticus even uit en laat je fantasie de vrije loop.

Als je jezelf  te snel gaat censureren kan dat je creativiteit beknotten. Daarom is het handig om eerst een kladversie te maken.  Een 10 minuten durende brainstorm met trefwoorden over het thema is altijd een goede start.

Nog beter is om er een soort mindmap van te maken. In het centrum van het blad schrijf je de grondgedachte op. Daar rond noteer je alle woorden die in je opkomen. Tenslotte ga je op zoek gaan naar mogelijke verbanden tussen de woorden.  Die kan je dan met een lijn aan elkaar kan koppelen. Dit kan heel verfrissend werken en kan voor originele invalshoeken zorgen.

4. Zet de linker en rechter hersenhelft aan het werk

Een goede afwisseling tussen kennis en anecdotes is altijd mooi meegenomen. Als je de informatie over je onderwerp af en toe spijst met een persoonlijke touch in de vorm van een verhaaltje of een grapje, dan heb je meer kans om de aandacht van de lezer erbij te houden. Dit heeft te maken met de werking van de rechter –en  linkerhersenhelft. De rechterhelft staat voor creativiteit en gevoel en de linker voor logica en rede.  Hoewel we meestal één van beide hersenhelften meer gebruiken, is het bewezen dat een evenwichtig aanwenden van beide,  zorgt voor harmonie en flow. In deze  toestand zijn we geneigd dingen beter te onthouden.

5. Aandacht voor de layout en structuur.

Vooral op websites is het verstandig om bondige en heldere teksten te plaatsen. Maak je zinnen dus niet te lang en deel de tekst op in korte alinea’s die ongeveer dezelfde lengte hebben. Afbeeldingen die bij het onderwerp horen, zijn altijd welkom.

6. Controleer je tekst op fouten.

Sommige lezers zien onjuistheden door de vingers, anderen ergeren zich eraan en kunnen hierdoor afhaken. Tekstverwerkers en spellingcontroles komen in deze fase dus goed van pas! Laat desnoods iemand anders je tekst nalezen.

7. De perfectie bestaat niet

Op een gegeven moment moet je de tekst ook afmaken. Niet altijd even makkelijk voor de perfectionisten onder ons… Maar er bestaat niet zoiets als het perfecte artikel. Dus plaats je artikel en laat het los.

Doe je mee?

Op maandag 26 maart publiceer ik deel 2 van “hoe je een artikel schrijft dat wel gelezen wordt. En jij kunt mee zorgen voor de inhoud. Ik laat namelijk in dat artikel bloggers zelf aan het woord met hun ultieme tip. Dus, wil jij mee opgenomen worden in dat artikel? Stuur dan jouw tip door en je gegevens via mail of doe mee met deze blogkermis. Je verschijnt met foto en link naar jouw website.

 

Deze tips zetten jou alvast op weg om een goed artikel te schrijven. Probeer het uit, speel er mee, ga ermee aan de slag en laat me gerust weten wat er uit de bus komt!

2 Responses

  1. Inge D'Hooge schreef:

    Vind het mooi dat je aangeeft dat inspiratie en vlot schrijven voor een geoefend schrijver ook niet altijd uit de lucht komen vallen. En puntje zeven: niet gemakkelijk 😉 Ik doe in elk geval mee aan je blogkermis en hoop dat er nog een groot aantal bloggers mogen volgen!
    Btw, je hebt me een tijdje geleden geïnspireerd met je bericht op Facebook over mindmapping. Ik wil er gebruik van maken om mijn doelgroep en diensten beter af te bakenen. Bedankt!

  2. […] In een 1ste artikel gaf ik jou al 7 concrete tips hoe je een artikel schrijft dat wel gelezen wordt. […]

Leave a Reply

Geef een reactie

Maak een afspraak!

Wil je werk maken van jouw Bloeiende Praktijk? Aarzel dan niet en contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Klik hier
Tweet