Bouw een Bloeiende Praktijk

Hoe je een artikel schrijft dat wel gelezen wordt (deel 2)

In een 1ste artikel gaf ik jou al 7 concrete tips hoe je een artikel schrijft dat wel gelezen wordt.

Publiceren is enorm krachtig als middel om jouw doelgroep te laten ervaren dat jij de geschikte persoon bent om hem/haar verder te helpen. Je geeft unieke en waardevolle inhoud waardoor jouw doelgroep je steeds beter leert kennen.
Je wordt “top of mind”.

Steek je je energie in het schrijven van een artikel, dan wil je ook dat het gelezen wordt. Een manier om ervoor te zorgen dat je artikel zeker en vast gelezen wordt, is de hulp inschakelen van succesvolle collega’s. Het zorgt ervoor dat verschillende bloggers promotie voeren voor een artikel dat op jouw website staat. Ze zullen erover twitteren of zelfs op hun eigen blog reclame maken voor jouw artikel.

Hulp inroepen van collega’s, dat heb ik voor dit artikel ook gedaan. Ik vroeg via twitter, facebook, mijn laatste artikel en via Blogkermis naar interessante tips.

Hieronder de beste inzendingen van succesvolle bloggers, waarvoor mijn grote dank!

Inge D’Hooge: de gouden driehoek ‘fun, interessant en verbindend’

Inge D’Hooge is gebeten door zinnige communicatie en werkt als freelance copywriter @ Inge D’Hooge Copywriting.

Een erg interessante tip uit haar artikel is: Streef naar de gouden driehoek ‘fun, interessant en verbindend’

Een aantrekkelijk blogartikel entertaint, informeert of verbindt. Een topartikel combineert deze drie elementen. Als je een beetje bagage hebt, is interessante content creëren niet zo moeilijk. Een glimlach op het gezicht van je lezer toveren vraagt al wat meer oefening.

En dan de grootste maar ook meest lonende uitdaging van allemaal: verbindend schrijven. Artikels schrijven waar je je lezer bijna ziet knikken van achter zijn computerscherm. Artikels die een antwoord geven op de vragen die hij zich stelt.

Wil je ook de andere 4 onweerstaanbare tips lezen? Surf dan als de bliksem naar 5 supertips die je onweerstaanbaar maken als blogger

David Brinks: een leidraad voor het creëren van nieuwe content

David Brinks is oprichter van Copytips en werkt als freelance (SEO-) copywriter. Je kan hem inhuren voor seo-copywriting.

Iedereen die vaak schrijft komt vroeg of laat een writer’s block tegen. In zijn artikel geeft hij je een aantal ideeën hoe je dit kunt vermijden.

Een zeer herkenbare en erg goede tip is: Ga uit van iemand anders

Zoek allereerst je inspiratie bij anderen. Maak gebruik van wat al eens ooit geschreven is of vraag je vrienden, kennissen en lezers om hulp met het aandragen van ideeën waar zij over zouden willen lezen. Je kunt natuurlijk ook iemand interviewen (een paar vragen heb je zo bedacht, de geïnterviewde zorgt wel voor je content) of nodig een gastschrijver uit om een artikel op je blog te plaatsen. Natuurlijk het liefst een blogger die de publiciteit goed kan gebruiken, zodat het je niks kost!

Wil je ook de andere tips lezen van David Brinks? Surf dan naar: Altijd ideeën voor nieuwe content

Huub Koch: Kort en krachtig dankzij zorgvuldig ontworpen taal

Huub Koch werkt sinds 2005 binnen zijn bedrijf Zichtbare Zaken als zelfstandig communicatie-expert voor een zeer divers klantenbestand. Op projectbasis werkt Huub Koch voor middelgrote organisaties en bedrijven en voor ontwerp-, reclame- en communicatie-bureaus.

In zijn artikel illustreert Huub Koch de kracht van zorgvuldig ontworpen taal. Dit doet hij via een van de kortste en meest aangrijpende verhalen, geschreven door Ernest Hemingway. Het is een proces van schrijven en schrappen en van je boodschap terug te brengen tot de kern.

Wil je graag weten wat die vijf onvergetelijke woorden zijn van Ernest Hemingsway en welke twee lessen Huub hieruit trekt? Dan verwijs ik je graag door naar: Vijf onvergetelijke woorden

Peter De Bruyn: Scoor hoog in Google!

Peter De Bruyn helpt jou om meer rendement te halen uit jouw content. Dat doet hij als content marketeer en content manager via zijn eigen onderneming, daarnaast is hij oprichter van www.zelfstandigen.be.

Het is moeilijk een keuze te maken uit de 10 waardevolle tips die Peter geeft. Ik kies voor een erg belangrijk en die erg vaak vergeten wordt: hoe je hoog scoort in Google.

Wil je gevonden en gelezen worden? Scoor dan hoog in Google en schrijf dan seo-teksten. Door in je webteksten een zoekwoord of zoekwoordcombinatie te verwerken. Overdrijf hier niet mee en zorg dat de zoekterm(en) in jouw titel staan. Niet noodzakelijk in de titel van je webtekst. Wel in de titel van je webpagina.

Lees zeker en vast ook de andere 9 tips van Peter in zijn artikel: Webteksten schrijven? Onze tips!

Johan D’Haeseleer: Zorg dat je titel je succes geeft.

Johan D’Haeseleer helpt zelfstandige dienstverleners die overspoeld zijn door todo’s aan Extra Tijd.

Een belangrijke tip die Johan ons wil meegeven is: zorg dat je titel je succes geeft. Het begint allemaal bij een catchy, pakkende en aantrekkelijke titel.

Verder verwijst Johan graag naar “Made to Stick”, een boek van D. En C Heath. Daarin lees je dat je boodschap simple, unexpected, credible, concrete, emotional en story dient te zijn.

Wil je lezen hoe Johan dit in zijn blog aanpakt? Surf dan naar de blog van Extra Tijd

Annick Ottenburgs: Geef een oplossing voor de behoefte van je lezer

Annick Ottenburgs heeft een passie: mensen inspireren en begeleiden om hun belemmerende gedachten en emoties los te laten zodat ze gelukkig en succesvol hun unieke steen(tje) bijdragen. Dit doet ze in haar praktijk Happy Work.

Ik kreeg van Annick 3 waardevolle aanvullingen op mijn vraag naar extra tips. Ik soms ze hieronder op.

De titel moet niet alleen krachtige zijn, maar ook een titel die nieuwsgierig maakt. Verder is het interessant om zowel de linker- als de rechterhersenhelft aan te spreken van je lezer. Je kan dit doen door te verwijzen naar (wetenschappelijk) onderzoek of de actualiteit, en emoties aan te spreken, bv zoals ik in een blog verwijs naar een onderzoek van wat mensen het meest betreuren op het einde van hun leven.Geef ook in elk artikel jouw doelgroep in je blog een perspectief, een oplossing voor hun behoefte/probleem.

Wil je graag zien hoe Annick dit doet op haar blog? Surf dan naar: Annicks Blog

Saskia Smet: Practice what you preach

Saskia Smet is oprichtster van Numentum en coacht, begeleidt volwassen beelddenkers en jonge beelddenkers die net hun eerste stappen zetten op de arbeidsmarkt. Ik laat ze hun unieke talenten ontdekken. Ik leer ze om deze talenten zo optimaal mogelijk in te zetten in hun werk & privéleven. Daarnaast wil ze organisaties bewust maken van de kwaliteiten van mensen met een voorkeur voor beelddenken.

Deze boodschap kreeg ik van Saskia:

Om een artikel te schrijven dat wel gelezen wordt, zorg je best voor authenticiteit, consistent met waar je voor staat, bruikbare tips die je lezers vooruit helpen, doorleefd & aangevuld met je eigen ervaringen, …
Voor mij is de onderstaande quote eentje die de meeste tips verenigt: “Practice what you preach”.

Wil je graag zien hoe Saskia dit doet op haar blog? Surf dan naar de Blog van Numentum

Jouw tip?

Deze discussie is niet voorbij. Ik kijk heel erg uit naar jouw tips. Laat je daarom horen en schrijf jouw ultieme tip bij de reacties hieronder. De lezers van dit artikel en ikzelf zijn jou heel erg dankbaar!

5 Responses

  1. Pieter schreef:

    Leuke overzichtspost van boeiende persoonlijkheden. Nog een belangrijke om je artikel niet te laten kelderen is typo’s vermijden. Foutjes zorgen er immers voor dat goedgeschreven artikels hun waarde verliezen.
    (even die typo weghalen van practise what your preach, het is “practice” what you preach)

    Waarom is dit zo belangrijk: oplettende bezoekers krijgen een verkeerde focus op de fout, eerder dan de inhoud van het artikel. Bovendien hebben zoekmachines een bepaalde kwaliteitsscore die ze meenemen in de rankings. Gezien de grote zoekmachines Google en Bing beiden ook heel wat taaltechnologie in huis hebben (google & bing translate), mag je verwachten dat typo’s vermijden een invloed uitoefent op de kwaliteitsscore.

    • Jan Jacobs schreef:

      Dank je wel Pieter. Je hebt helemaal gelijk. Schrijffoutjes kelderen onmiddellijk de waarde van een artikel. Bedankt voor je tip! Ik heb het foutje er direct uitgehaald.

  2. Mooi overzicht en ik sluit me bij de auteurs aan: zet altijd de lezer op de eerste plaats. Jij bent niet belangrijk, wel de oplossing voor het ‘probleem’ dat de lezer heeft. Of dat nou zijn zoektocht naar meer diepgang is, of een handig overzicht van nieuwe apps.

    @Pieter

    Mij viel meteen ‘Voor mij is de onderstaande quote eentje die de meeste tips verenigd’ (verenigt, de quote loopt). Het zijn kleine dingetjes, maar ze trekken wel de aandacht en blijven hangen.

  3. […] voor zijn Blogkermis 7 Succesvolle webloggers die pasten binnen de formule van zijn artikel: Hoe je een artikel schrijft dat wel gelezen wordt. Zichtbare Zaken was er 1 […]

  4. Mooie samenvatting, bij onze volgende blogposts laten we ons dmv deze tips alvast inspireren

Leave a Reply

Geef een reactie

Maak een afspraak!

Wil je werk maken van jouw Bloeiende Praktijk? Aarzel dan niet en contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Klik hier
Tweet