Bouw een Bloeiende Praktijk

Maak een aantrekkelijk én divers aanbod voor jouw klant

Als je een opleiding volgt om coach, therapeut of trainer te worden, dan leer je vooral hoe je mensen kunt begeleiden. We leren de taal van de cliënt spreken, we trachten hem zo goed mogelijk te begrijpen en hem tot bepaalde inzichten te brengen.

Waar we echter vaak mee blijven worstelen is om creatief te worden in ons aanbod en om hier ook de juiste prijs voor te vragen. Toch is dit is een essentieel onderdeel van een Bloeiende Praktijk. Want, elk individu is anders en heeft ook andere noden en verwachtingen.

Even op restaurant…

Stel, je gaat zaterdagavond op restaurant. Wat kies je:

  • een aperitiefje, een voorgerecht, een hoofdschotel én een dessert?
  • voor een all-in menu?
  • enkel een hoofdgerecht?
  • laat je je graag verrassen en kies je voor een verrassingsmenu?

En hoeveel ben jij bereid te spenderen aan jouw restaurantbezoek?

Beeld je nu eens in dat de ober je zegt dat er geen menukaart is en dat je enkel de dagschotel kunt krijgen. Hoe reageer jij hierop? Zou je er een volgende keer terugkomen?

Spreek niet alleen de taal van je cliënt
Maak ook een gepast aanbod

We leveren als coach, therapeut of trainer diensten die dikwijls niet zo zichtbaar zijn als lekker eten in een restaurant. Het is dan ook erg moeilijk om een juist bedrag voor onze diensten te vragen, zeker als we maar 1 iets (bv een gesprek) aanbieden.

Het kan ook anders en gemakkelijker: maak een divers aanbod, zodat mensen kunnen kiezen wat het best bij hen past. De vraag van je cliënt is dan niet meer: “ben jij wel de juiste om mij te helpen?” maar wel: “wat uit jouw aanbod zal mij verder helpen”.

4 ideeën om een aanbod te maken die mensen aantrekt!

  1. Bied een gratis aanbod aan, zodat mensen je kunnen leren kennen.
    Zelf doe ik dit door het aanbieden van mijn gratis Marketing Tips, of elke laatste vrijdag van de maand organiseer ik een Gratis “Bouw aan je Praktijk” Ontbijt Sessie waar ontmoeting en inspiratie de sleutelwoorden zijn.
    Dit gratis aanbod kan ook in de vorm van een blog, e-boek, nieuwsbrief, of twitterspreekuur zoals Lifedesigner Chantal Koster
  2. Bied goedkope workshops aan voor grotere groepen.
    Sommige mensen ontmoeten graag andere mensen met dezelfde vraagstukken en doen graag inspiratie op. In dit aanbod hoeven ze niet actief deel te nemen en dat trekt bepaalde mensen aan. Als je iets aanbiedt in een grote groep, dan kun je de prijs ook gemakkelijker doen dalen. Vele kleintjes maken groot.
  3. Bied een intensief traject aan in hapklare brokken
    Sommige mensen willen dat je ze van bij het begin meeneemt in een intensief programma zodat ze alles leren en op het einde samen de successen kunt vieren.
    Daarom bied ik een groeitraject Bouw een Bloeiende praktijk aan, waarbij mensen negen maanden lang intensief begeleid worden in elk aspect dat nodig is om een bloeiende praktijk te bouwen.
    Leg in dit soort aanbod de klemtoon op individuele gesprekken en samenkomsten in groep en vraag hiervoor een aanvaardbare prijs. Dit maakt de samenwerking tot een win – win situatie. Zorg er ook voor dat het heel erg duidelijk is wat mensen mogen verwachten in het traject. Koppel bijvoorbeeld een resultaatsverbintenis: niet tevreden, geld terug!
  4. Bied een exclusief aanbod aan
    Zoals Laura Babeliowsky een tijdje terug zei: “1 op 5 treinreizigers rijdt nu eenmaal in 1ste klasse en wil daarvoor betalen”. Waarom dan geen aanbod creëren voor deze mensen?
    Ik kies ervoor om een aanbod als Ghost Marketeer aan te bieden. Er zijn mensen die geen tijd of helemaal geen zin hebben om zichzelf in de wereld te zetten, een eigen website te maken of om zich bezig te houden met sociale media, nieuwsbrieven… Voor deze mensen bied ik mijn diensten aan: ik doe al het werk en verdien geld op basis van een commissie. Heel simpel!

Nu is het aan jou… welk aanbod ga jij nu maken voor jouw klant / cliënt?
Maak hieronder reclame voor jouw nieuw concept en inspireer anderen!

4 Responses

  1. Chantal schreef:

    Hi Jan,

    Dank je voor mijn vermelding in je artikel.. Dit is dus oa stap 1 in mijn aanbod en ben deze nog verder aan het uitbreiden…tot een masteraanbieding 🙂

    Heel veel suuces!
    Chantal

  2. Petra schreef:

    Dankjewel Jan voor deze alweer verhelderende kijk! Het lange termijn aanbod van innerOUT komt eraan! En je hebt helemaal gelijk wat die exclusiviteit betreft: mijn klanten vinden een VIP dag helemaal geweldig, net omdat zij dan echt alle aandacht krijgen!

    Dat event zit te broeden, maar door jou artikel krijgt het weer extra kriebels 😉

    Grtn,

    Petra

Leave a Reply

Geef een reactie

Maak een afspraak!

Wil je werk maken van jouw Bloeiende Praktijk? Aarzel dan niet en contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Klik hier
Tweet