Bouw een Bloeiende Praktijk

Spreken voor een publiek zoals Meryl Streep

De jaarlijkse Oscars zijn uitgereikt. Geen Oscar voor onze Belgische Rundskop, wel een beeldje voor Jef Neve en het Brussels Philharmonic Orchestra voor beste Filmmuziek in de Film The Artist.

Ik wens ze allemaal een dikke proficiat.

Spreken voor een groep, of iets brengen in de media is een belangrijk onderdeel van ons beroep als coach, trainer of therapeut. In dit artikel geef ik je eerst een voorbeeld van iemand die ik bewonder omdat ze een enorme natuurlijke, authentieke uitstraling heeft bij het geven van een speech. Daarna geef ik je 7 tips om een aantrekkelijke presentatie te geven.

Meryl Streep, Queen of Speeches

Deze dame is een virtuoos in het geven van een speech. Ze past naar mijn mening alle ingrediënten toe om een publiek te boeien van in het begin tot het einde. In dit artikel focus ik niet op de inhoud, maar enkel op de manier waarop. Wist je trouwens dat mensen veel meer oog hebben voor de manier waarop dan voor de inhoud?

Wat maakt Meryl Streep haar speeches nu zo bijzonder?

  • Authenticiteit
  • Humor
  • Bescheidenheid, relativeren en zelfspot
  • Perfecte timing

Bekijk maar even haar speech, je zult direct begrijpen wat ik bedoel:

7 tips voor jouw aantrekkelijke presentatie voor publiek

  1. Inhoud is belangrijk, de manier waarop nog veel meer
    Het kan wat oppervlakkig overkomen, maar mensen zijn vaak meer gericht op hoe iemand iets zegt dan wat hij of zij te vertellen heeft. Terwijl de presentator vaak meer bezig is met wat  hij zegt.

  2. Je publiek is belangrijker dan jezelf
    Hou vooral contact met je publiek en ga mee in hun flow en pas je aan. Test met met weetjes, met grapjes, met feitjes, of met andere stijlen en kijk wat het best werkt.

  3. Ga eerst voor de relatie, dan voor de taak
    Duik nooit onmiddellijk de inhoud in, maar zorg eerst dat je een relatie hebt met je publiek. Bij een klein publiek kun je mensen meer persoonlijk aanspreken. Bij een groot publiek kun je vragen stellen en mensen bv hun hand laten opsteken (of werken met een groene en een rode kaart).
    Ik stel altijd vragen en zeg dan ook dat het is om de mensen beter te leren kennen.

  4. Hou je aan maximum 20 minuten per onderwerp en verander dan van stijl
    Uit onderzoek blijkt dat mensen zich ten volle kunnen concentreren voor een maximum van 20 minuten. Hou je dus aan dus maximum en verander dan volledig van stijl. Laat het publiek in kleinere groepjes werken, laat ze een opdracht doen, …

  5. Gebruik Powerpoint of Keynote voor je publiek en niet voor jezelf
    Het kan verleidelijk zijn om een Powerpoint of Keynote te gebruiken als hulpmiddel voor jezelf, om inhoud te projecteren misschien wel uit schrik dat je het zou vergeten. Gebruik didactisch materiaal vooral ter ondersteuning voor je publiek.

  6. Geen woorden maar beelden in je presentatie
    Hoe meer bullets of tekst, hoe sneller je publiek in slaap zal vallen. Werk vooral met sterke beelden ter ondersteuning van jouw verhaal. In het boek PresentatieZen van Garr Reynolds krijg je alvast heel wat concrete tips om je presentatie zo eenvoudig en krachtig mogelijk te maken via het gebruik van beelden.

  7. Stop vroeger dan verwacht
    Toen ik vroeger werkte als trainer in bedrijven stopte ik altijd ongeveer 15 minuten voor het einde van een trainingsdag. Het geeft ruimte om individuele vragen te bespreken of voor social talk. Elke minuut dat je over je tijd gaat, is een minuut dat je publiek gezien heeft.

 

Wat is jouw beste tip voor een super presentatie, speech? Ik lees ze graag bij de reacties

17 Responses

  1. Zelf ga ik regelmatig spreken over sociale media, vooral voor bedrijfsleiders. #SM4KMO

    Snel contact met jouw publiek is inderdaad cruciaal. Je voelt snel als er chemie in de lucht hangt.

    Essentieel in het geheel zijn enthousiasme en humor. Met een leuke noot weet je publiek best te boeien. Om eerlijk te zijn, soms voel ik mij een beetje een stand up comedian.

  2. Dag Jan,

    Je brengt hier zeer goede tips om je aan vast te houden. Ik heb al veel tips gelezen en gehoord maar al bij al
    moet de spreker de durf krijgen om voor dat publiek zijn ding te doen.
    Wat ik één van de belangrijkste tips vind : is dat je steeds jezelf moet zijn en dat ook aan het publiek tonen.
    Doe je niet voor als het orakel met een enorm getraind voorkomen. Toon dat je ook maar een mens bent, alleen één die goed voorbereid is en die weet wat hij over te brengen heeft.
    Ik gebruik die attitude dagelijks en dat werkt. Had ik die tip gelezen? Neen, ik heb die attitude toegepast vanaf dag 1 omwille van onzekerheid. Maar ik was toen eerlijk met mijn publiek. En het werpt vruchten af.

    Succes Jan !
    Christian

  3. Helemaal akkoord dat de stijl van een presentatie en een connectie krijgen met je publiek belangrijk is. Uiteraard moet je dan sterk in je schoenen staan. Als je de presentatie openstelt voor interactie, kan je verhaal overwacht een heel andere richting uitgaan dan je zelf bedoeld had.

    De belangrijkste tip is waarschijnlijk : zorg dat je een expert bent.

  4. Peter Van de Veire schreef:

    Vooral tip 5 mogen vele sprekers meenemen. Ik voel me steeds als een kind, wanneer een spreker zijn slides gaat aflezen.

    En als lesgever gebruikte ik de laatste ook. Je moet mensen hun gezicht soms zien, wanneer je zegt dat je sneller door de materie bent kunnen gaan omwille van hun medewerking.

    We gaan dit verder opvolgen.
    Bedankt

    • Jan Jacobs schreef:

      Klopt, als je als je als spreker je slides begint af te lezen dan haken de meeste mensen direct af. Ik ben daar zelf ook enorm gevoelig aan.
      Je hebt zelf ook voor de klas gestaan? Wat gaf je en wat doe je nu?
      Groetjes
      Jan

    • Evelien Verschroeven schreef:

      Ik probeer steeds de kennis van mijn publiek te gebruiken ( niet misbruiken), mensen weten zeer veel en dan leer je zelf ookbij dat is een geslaagde dag voor mij!

  5. evelien verschroeven schreef:

    Allemaal goede tips, en toch inderdaad ondertussen moet je jezelf blijven. Indien je serieus bet wees dan niet geforceerd grappig komt onnozel over…
    Een band met je puliek het publiek betrekkken dat is belangrijk natuurlijk is humor er een van. Beelden gebruiken of metaforen dat werkt ook die blijven hangen. Authentiek zijn en zelfrelativering hebben en tonen en kunnen toegeven dat je God niet bent en dus ook niet alles weet.
    Dus volledig eens met Christian.

    er zijn weinig echt goede sprekers….

  6. Evelien Verschroeven schreef:

    Of ik een goede spreker ben? Ik denk het wel dat hoor ik toch regelmatig van mijn publiek. Ik geef groepscoachings aan starters over businessplan, netwerken.. Ik sta regelmatig voor groepen maar ben er wel voor dat er interactie is. Grote groepen liggen mij ook wel alleen heb je minder echt contact.

    In de familie ben ik de verhalenverteller 😉

    Evelien

  7. Tom Braekeleirs schreef:

    Er is nog een bijkomend gegeven in de wetenschap van goeie speeches en dat is de ‘regel van drie’. Mensen als Meryl Streep maken hier ook gebruik van. Als je de video even herbekijkt merk je dat er drie delen zijn.
    – het applaus in ontvangst nemen
    – grappige noot over dat ze weer gewonnen heeft
    – bedankingen
    Die bedankingen bestaan trouwens ook uit 3 delen (man, collega, vrienden).
    En “toevallig” maakt ze in de hele speech 3 goed geplaatste en getimede grapjes.
    Hoe authentiek deze speech ook overkomen, zogenaamde acceptance speeches zijn voorbereid en gescript, maar ze brengt het wel op een ongelooflijke naturelle manier.
    Ik ben momenteel mijn boek aan het afronden over dit soort technieken waarmee je je presentatie kan ‘pimpen’ en er zijn tal van zo’n wetmatigheden die de grote sprekers stuk voor stuk toepassen. Enorm fascinerend om te ontdekken wat de geheimen zijn in goeie presentaties.

  8. Greet schreef:

    Bedankt Jan voor de tips.

    Ik leerde van presentatiecoach Sylvie Verleye om de presentatie te beginnen met een anecdote, iets persoonlijks en onverwachts. Dat boeit meer dan de wat klassieke aanvangszin ‘ik ga jullie wat vertellen over…’. Voorbeeld: een presentatie over mijn onderzoek ‘bewustwording in organisaties’ begon met een kort en humoristisch verslagje over wat dat onderzoek had teweeggebracht in mijn bewustwording. Dat zet meteen de toon.

    Een andere tip is het boxplan van yourpoint.nl, een tool die je helpt om je verhaal te structureren en je dwingt om eerst naar de essentie van je boodschap te gaan voordat je begint te schrijven.

    Verder ben ik het met de tips en commentaren eens dat het allemaal vanuit je eigen diepe authenticiteit start. Dat is in wezen de vibe die je publiek oppikt, bewust of onbewust.

    Groetjes en nog een fijne dag!

    Greet Dom

    http://sylvieverleye.be/index-3.html
    http://www.yourpoint.nl/site/page.php

  9. Er is hier al veel interessants gedeeld. Ik geef graag lezingen en krijg er ook goede reacties op. Volgens mij is het belangrijkste dat ik mijn passie deel, vanuit mijn hart spreek. Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Dat raakt mensen in hun hart. Het enthousiasme werkt aanstekelijk en houdt mensen geboeid. Ik vertel daarbij ook ‘verhalen’, heel concrete en herkenbare voorbeelden over hoe ik zelf dingen ervaren heb. Het is volgens mij belangrijk mensen emotioneel mee te krijgen. Ik gebruik bewust geen powerpoint. Dat laat toe helemaal in de magische flow van het moment te gaan, in interactie met het publiek en daar geniet ik mateloos van. Dan verloopt zo’n lezing ook helemaal vanzelf. En het is elke keer weer uniek. Toen ik een lezing gaf voor het coach cafe in Brussel is de avond inhoudelijk heel anders verlopen dan ik voorzien had omdat er al voor de start bepaalde vragen kwamen. Ik heb daar dan op ingespeeld en het was een prachtige avond.

Leave a Reply

Geef een reactie

Maak een afspraak!

Wil je werk maken van jouw Bloeiende Praktijk? Aarzel dan niet en contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Klik hier
Tweet