Bouw een Bloeiende Praktijk

Waarom Gratis niet meer werkt

Ik heb net de “gratis ontbijtsessie” geannuleerd die normaal gezien morgen zou doorgaan. Sinds september vorig jaar organiseer ik elke maand op de 3de vrijdag een gratis ontbijtsessie waarbij iedereen een deeltje van het ontbijt meebrengt en een vraag. De meeste sessies zijn al maanden uitverkocht en toch moet ik die van morgen annuleren.

De laatste maanden zijn er steeds meer mensen die op het gratis aanbod ingaan en dan uiteindelijk annuleren. En ik hoor hetzelfde bij collega’s.

Gratis was leuk, maar het werkt niet meer. Gratis doet de waarde van je dienst onrecht aan.

Wat is er aan de hand?

Uiteraard heeft elke persoon die annuleert zijn reden, en wellicht een goede reden. Dus begrijp me niet verkeerd, dit is geen kritiek op de mensen die annuleren. Enkel een reflectie en een vaststelling.

Als ik kijk hoe ik zelf met “gratis” omga, dan is dat vaak niet zo netjes. Gratis webinars, boekjes gratis te downloaden, en noem maar op… ik ben meestal van de partij. Maar, wat doe ik dan met al die informatie? Mijn hele computer staat vol met mp3’s van webinars die ik nog nooit heb beluisterd. Boeken… ik denk dat ik leesvoer heb voor de komende 20 jaar, maar vrees dat ik ze nooit zal lezen.

Het gratis tijdperk is aan zijn einde gekomen.
Het is tijd voor  “waarde bieden en gewaardeerd worden”.

Als ik betaal voor een dienst, boek of wat dan ook… dan merk ik dat ik het veel beter naar waarde kan schatten. Betalen betekent voor mij ook een verbintenis en geeft me  een bepaalde motivatie om er effectief iets mee te doen.

Hoe kan ik dan mensen laagdrempelig laten kennismaken?

Oorspronkelijk hadden deze sessies als doel om mensen met mij en Bouw een Bloeiende Praktijk te laten kennismaken. Hoe kan ik in de toekomst mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken?

Nog steeds ben ik van plan om mensen met mijn praktijk en diensten te laten kennismaken, nog steeds op een laagdrempelige manier.

De ontbijtsessies zullen nog steeds doorgaan (nieuwe data vanaf september), maar die zullen niet langer gratis zijn. Het zal een zacht prijsje zijn in ruil voor een boeiende sessie + lekker ontbijt én je ontvangt een kortingsbon ter waarde van deze ontbijtsessie die je daarna kunt gebruiken als je verder samenwerkt met mij.

De artikels op deze website, die uiteraard ook erg waardevol zijn, die zullen gratis blijven 😉

Hoe kijk jij naar het “gratis-verhaal”? Wat zijn jouw ideeën hierover?


Wil je graag mijn ideeën horen hoe je dan wel nieuwe klanten kunt aantrekken en mee discussiëren over dit onderwerp, schrijf je dan in voor het webinar van 29 mei (van 20 tot 21 uur) via deze link.

25 Responses

  1. Annick Seys schreef:

    Aangekomen! 😉

    Tot binnenkort!
    Groetjes,
    Annick

  2. Groot gelijk Jan !!
    Zelf heb ik ondervonden dat je echt geïnteresseerden krijgt als je een kleine bijdrage vraagt.

    Een inspirerende sprekersavond combineer ik met heerlijke hapjes en drankjes om nadien te netwerken.
    Hiervoor vraag ik een kleine bijdrage. Trouwens de catering moet ook het aantal inschrijvingen weten.

    Mensen die inschrijven komen sowieso af want ik vraag betaling voordien. Ik heb daaromtrent geen negatieve reacties ontvangen.
    Veel succes met je betalende ontbijtsessies ! Je bent het waard !

  3. San Vangenechten schreef:

    Interessante reflectie Jan. Ik deel je mening. Ik merk het ook overal. Gratis is vaak synoniem voor “for granted”…
    Niet netjes, maar zelf doen we het zo ook. Het heeft een tijd geweldig gewerkt als marketingtool, maar nu ruikt het meer naar gulzig opportunisme waar we niet altijd iets mee doen. Tijdvulling, in afwachting van beter, interessanter, waardevoller,…

    Toch blijf ik geloven in het principe van “sharen”… alleen is dat wel een economisch principe denk ik dan. Delen, maar er staat iets tegenover. Uitwisselen, letsen, ruilen, voortplanten (figuurlijk dan ;–), … daar zit wel muziek in. En het aanbieden van laagdrempelige, democratische, toegankelijke formules als prikkel / opstapje voor meer… Het moet betaalbaar blijven, of bereikbaar. Het is tenslotte crisis 😉 – San

  4. Interessante gedachte!

    Ik merk dat ik ook heel wat gratis publicaties en mp3’s heb staan op mijn pc, waarvan ik me afvraag of ik ze ooit allemaal zal lezen.

    En anderzijds kocht ik vorige week via Amazon een e-book voor 1 dollar. En ja, dat heb ik wél al gelezen.

    Mijn voorlopige conclusie is dat volledig gratis niet meer zo goed werkt om echt gelezen/beluisterd te worden, en dat een kleine bijdrage een lage drempel vormt maar toch ervoor zorgt dat je het gaat lezen/beluisteren.

    Ik ben benieuwd naar de mening van anderen.

  5. Servaas Van Hooreweghe schreef:

    op veel domeinen en veel branches werkt ‘gratis’ helaas niet meer. Mensen zullen ieder wel elk hun goede reden hebben waar ze annuleren, .. Maar door het gratis karakter is, zoals je ook schrijft, er geen verbintenis. En het is toch (maar) gratis, dus zoveel zullen we niet missen. Jammer.
    Blijkbaar is een woord niet altijd meer een woord. (ja ik kom). En is het verplichte gevoel om deel te nemen, iets te lezen, te gebruiken, … er wel als we er iets voor betaald hebben.

    • Jan Jacobs schreef:

      Inderdaad! Vaak schrijven mensen zich impulsiever in als het gratis is. Wanneer je een tegenprestatie verwacht is de drempel iets hoger en is ook de verbintenis er.
      Bedankt voor je mening!

  6. Hoi Jan
    ik denk ook dat een klein bedrag goed is te vragen en geef gratis een cadeau mee.
    Succes ! p.s. ik heb al veel mensen weer ontmoet en je website doorgegeven voor de niche klas en website klas.

  7. greet dom schreef:

    Beste Jan,
    Dank voor dit artikel. Je maakt een onderwerp dat leeft mooi open en dan kan het ook evolueren.

    Zelf heb ik ook niet zoveel met ‘gratis’. Ik zie het als een ondermijning van het ‘overvloedsbewustzijn’. Daarmee bedoel ik dat gratis vaak een signaal van ‘tekort’ in zich heeft, zowel voor gever als ontvanger. Het is net dat dat je groei tegenhoudt.
    Zelf groei ik liever trager met een stabiel en gefocust klantenbestand. De laagdrempeligheid zit voor mij in de eerste plaats in mijn hart. Zo kijk ik ook naar de cartoon in de tekst.

    Warme groet
    Greet

  8. Ann Duchateau schreef:

    Dag Jan

    Je komt net met het antwoord op een vraag die ik heb… had! 🙂 Ik begeleid allerlei veranderpsocessen o.a. middels interactief theater.

    Nu wil ik mijn laatste nieuwe product voorstellen aan de ‘decision makers’ binnen een bepaalde dienstverlenende sector. Ik dacht eerst: “Dat moet gratis.”. En toen: “Nah, dan komen er last minute een trosje mensen niet, want ze verliezen er niets aan, buiten de kennismaking met mijn uitzonderlijke en unieke concept ;).”. Daarna bedacht ik om toch een bedrag te vragen dat klanten die effectief de voorstelling inkopen ‘terugkrijgen’.

    Jouw waardebonidee is super! Dat ga ik gebruiken.
    Bedankt!

    Zonnige groetjes

    Ann

  9. 6 jaren geleden bood ik als psychotherapeut in opleiding het intakegesprek ook gratis aan. Ik vond dat mensen eerst moesten kunnen ondervinden of het iets voor hen was, of het klikte. Toen ik naar mijn huisartsenpraktijk stapte om daarmee samen te werken, zei de arts me meteen: “Maarten, dat gratis intakegesprek is op zich een mooie geste, maar doe het niet, want mensen zullen gaan ‘shoppen’. En daar heeft niemand iets aan.” Ik heb zijn raad meteen opgevolgd en ben ermee gestopt.

    Achteraf gezien heb ik ook vastgesteld dat dit gratis intakegesprek eigenlijk ook een vorm van onzekerheid was. En misschien is het ook voor de degene die dingen gratis geeft, dat hij zich niet helemaal hoeft te engageren. ’t Is maar hoe je het bekijkt.

  10. Peggy Cools schreef:

    Dag Jan.

    Wat voel ik een opluchting na het lezen van jouw artikel! Op 1 juli start ik officieel als zelfstandige en deze maand heb ik 2 GRATIS kennismakingsmomenten op het programma staan. Ook vanuit het marketing-idee om op deze manier klanten aan te trekken. Ik heb nu één moment gehad, er was maar 1 inschrijving en ’s avonds voelde ik me helemaal niet voldaan. Niet omwille dat er maar 1 vrouw was gekomen, maar het voelde meer alsof ik teveel van mezelf had weg gegeven zonder dat het mij iets had opgebracht, of eventueel in de toekomst iets zou opleveren.

    Geld is energie en als je een bijdrage vraagt, wordt er energie uitgewisseld. Dit was nu niet het geval. Het was net alsof er een aasgier vanalles bij me was komen halen en ik bleef nadien leeg achter. Ik voelde ook een knak in mijn eigenwaarde. Het is tijd dat we ons naar waarde durven schatten en voor die waarde MOGEN we geld vragen.

    Zelf ben ik van plan om pluchen beertjes te gaan verkopen (www.zachtjesaan.be) en daar zit ook een kortingsbon van 5 euro bij die ze kunnen inruilen als ze een sessie bij me komen boeken. Die kortingbonnetjes kunnen ze ook krijgen als ze bijvoorbeeld tijdens de avond van een lezing of de dag van een workshop die ik geef, een sessie bij me reserveren. In deze crisistijd zijn mensen heel blij als ze ergens korting voor krijgen en voor ons kan het een goeie manier van marketing zijn/worden om aan nieuwe klanten te geraken.

    Ik heb me alvast ingeschreven voor jouw GRATIS:-) webinar Jan en ik hoop dat ik niet zal moeten annuleren:-) want ik kijk ernaar uit!

    Zachte groetjes, Peggy

  11. David Kipping schreef:

    Als de annuleringen het grootste probleem zijn, kun je het ook zo doen:
    Vraag (bijvoorbeeld) €50 en betaal dat na afloop terug. Kom je niet dan ben je je geld kwijt dus het aantal ‘no-show’s’ zal dan zeker verminderen.

  12. Annemie schreef:

    Hi Jan,
    Ik heb me aangemeld voor de gratis ontbijtsessie van volgende week 15 juni en ben van plan om WEL te komen. Gaat deze nu nog door … of niet …?
    Groetjes,
    Annemie

  13. Hoi Jan, als ik het zo inschat zijn wij van de generatie dat delen betekent dat jij het niet meer hebt. Het is weg. Voor de nieuwe generatie is delen meer zoiets als beschikbaar stellen. Muziek, films en andere downloads. En tja daar gaat de (Nederlandse) jeugd niet voor betalen. Ik werk volgens het Karma Kapitalisme (=waarde bepaling achteraf). Hierop krijg ik verschillende reacties. Ik ben van plan om het komende half jaar ervaring met dit principe op te doen. Ik laat het je weten hoe en of dit principe werkt. Zelf heb ik er geloof en vertrouwen in! Hartelijke groeten uit Hoofddorp, Diana Vergouwen

Leave a Reply

Geef een reactie

Maak een afspraak!

Wil je werk maken van jouw Bloeiende Praktijk? Aarzel dan niet en contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Klik hier
Tweet